سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سبزه های سبز

از دلایل پوشش در اسلام، رسیدن به آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع، ارزش و احترام زن می توان نام برد.

دلیل پوشش در اسلام چند چیز است:

1)- آرامش روانی

روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است. اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می گیرد. هیچ مردی از تصاحب زیبا رویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالأخره هیچ دلی از هوس سیر نمی شود. از طرفی تقاضای نامحدود خواه ناخواه انجام نشدنی است و همیشه مقرون به نوعی احساس محرومیت در نتیجه دست نیافتن به آرزوهاو به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماریهای روانی می گردد.

اما علت اینکه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است که میل به خودنمایی و خود آرایی مخصوص زنان است از نظر تصاحب قلبها و دلها مرد شکار و زن شکارچی و از نظر تصاحب جسم و تن، زن شکار و مرد شکارچی است.

امام علی علیه السلام می فرماید:"رعایت کردن محرم، نامحرمی برای انسان و همه زنان نامحرم مصونیت از افتادن در خیال گناه و خود گناه است." (1)

2)- استحکام پیوند خانوادگی

در جامعه ای که زنان آن پوشش اسلامی ندارند معاشرت مردان با آنان محدود به حد خاصی نخواهد بود و نتیجه این معاشرت غالبا تحریکات جنسی هست و مردها به کمتر از آن قانع نیستند در چنین شرایطی ازدواج بمعنای محدود کردن هر یک از زن و مرد در محیط خانواده است و هر کدام دیگری را مزاحم و رقیب خود در کامجویی از دیگر افراد می داند لذا بنیاد خانواده سست خواهد گشت و بدنبال آن هر فردی برای کامجویی بیشتر ازدواج را سدی بزرگ بر سر راه خود می بیند و از آن می گریزد.

3)- استواری اجتماع

کشانیدن تمتعات جنسی از محیط خانه به اجتماع، نیروی کار و فعالیت اجتماع را ضعیف می کند. دختر و پسری که در کنار هم در محیط کار بدون پوشش مناسب مشغول کار می شوند، نمی توانند تمام حواس و همت خود را متوجه وظایف خود کنند.

امام صادق علیه السلام فرمود: حضرت عیسی به اصحابش گفت: "بر حذر باشید از نگاه آلوده، که در زمین قلب، میل به حرام می کارد، و برای نظر انداز فتنه ایجاد می کند، خوشا به حال کسی که دیده اش را در دل قرار داده، و دیده ی سر را برای امور لازم قرار دهد."(2)

4)- ارزش و احترام زن

معمولا مرد از نظر جسمانی نسبت به زن برتری دارد و زن از نظر عاطفه برتری خود را بر مرد به اثبات رسانیده است. حریم نگه داشتن زن و متانت و وقار و عفت او در برابر مرد یکی از وسائلی است که زن برای حفظ مقام و ارزش خود می تواند از آن استفاده کند.

زن گوهری است گرانبها و مملو از عشق و محبت که برای حفظ خود از تعرض مردان هوس باز، بهترین راه  را باید برگزیند و آن حریم نگه داشتن از مردان است و این حریم جز در سایه حجاب و پوشش اسلامی بدست نمی آید.

شما را برای مطالعه بیشتر به کتاب "مسأله حجاب" از شهید مرتضی مطهری دعوت می کنیم.

1/- بحار الانوار، ج 77، ص 214
2/- بحار الانوار، ج 78، ص 284

لینک متن این کتاب در اینترنت


نوشته شده در سه شنبه 89/11/5ساعت 10:20 عصر توسط نظرات ( ) |


Design By : Pichak